Az idei
Összpróba ifjúsági táborba visszatér Baranyai Balázs, mint táborvezető és a
táncos kurzus oktatója. A fiatal művész élete igazán izgalmas fordulatot vett
első Összpróba tábora óta, jelenleg a Rijekai Nemzeti Színház
balett-tagozatának igazgatójaként dolgozik. Balázzsal egy skype-interjú
keretében beszélgettünk.
A
2013-as Összpróba tábor után pár hónappal posztoltad a Facebookra
ismerőseidnek, hogy ezentúl nem érnek el a magyar mobilszámodon, aki keres,
e-mailen megtalál: Rijekába kaptál munkát. Az események itt hamar
felgyorsultak, nem sokkal később arról jöttek a hírek, te lettél a Rijekai
Nemzeti Színház balettigazgatója.
Igazából egyszer csak kaptam egy e-mailt az
itteni balettigazgatótól, hogy szüksége van egy balettmesterre és
szólótáncosra. A kettő együtt durvának hangzott, de gondoltam, próbáljuk meg,
nem veszíthetek. Mint az ő asszisztense és egyben balettmester kezdtem a munkát,
januárban pedig már két darabban is főszerepet táncoltam. Innentől kezdve mint
a társulat első balettmestere, és mint az egyik szólótáncosa működtem. Az első
évadom végén jött a felkérés, hogy koreografáljak egy 30-40 perces darabot,
aminek végül nagyon sikeres lett a bemutatója. Időközben volt egy intendáns váltás,
új főigazgatót kaptunk, aki látta ezt az előadást. Mivel a régi balettigazgató
már nem akarta itt folytatni a munkát, keresték az utódját.
Mindenki
egyöntetűen azt mondta, hogy én kell, hogy legyek a balettigazgató,
mert ahogy
ők mondták, mindig szenvedéllyel és tisztességgel, korrekten elvégzem a
munkámat. Csakhamar jött a felkérés. Kértem pár hónapos átfutási időt. Kíváncsi
voltam, mennyire érzem magam otthonosan az új szerepben, és ők mennyire tudnak
velem dolgozni – azóta már eltelt egy
év.
Ebben az
új szerepkörben mi számodra a legnagyobb kihívás?
Amikor koreográfus vagy és „elgurul a
gyógyszered”, a kollegák jobban tolerálják,
tudják, hogy milyen lelkiállapotban
vagy, alkotsz. Amikor igazgató vagy, állandó önkontrollodnak kell lenni, mert
akkor is a figyelem középpontjába kerülhetsz, amikor nem a balett-teremben
dolgozol. Pletykálnak rólad, jót és rosszat is: ezt el kell fogadni. Bármilyen
gesztusom van, annak halmozott visszahangja lehet, akár a társulaton belül,
akár azon kívül is. Rengeteg interjút kell adnom egy évad alatt, egy tévesen
megválasztott szó vagy mondat, amit rosszul fordítanak le, nagyon visszásan is
elsülhet.
Újra
táborvezető leszel az Összpróba táborban. Ilyen tapasztalatokkal a hátad mögött
mi az, ami még vonz a gyerekekkel való munkában?
Ez egy teljesen másik dolog, és valahol mégis
ugyanaz. Azt csinálom, amit szeretek. Kihívás és most már tradíció is. Az
évadban szerveztem egy edukációs programot Rijekában, hogy közelebb vigyük a
balettet a fiatalokhoz. A tánc történetét meséltük el az ősember legelső
mozdulatától kezdve. Az Összpróba táborban nem fontos, hogy profi táncos
képességei legyenek a jelentkezőknek. A célunk, hogy következő generáció kapjon
valami újat.
Én személy szerint nem csak adni szeretnék, sokkal inkább inspirálni,
hogy használják az eszüket és kimozduljanak a komfortzónájukból.
Vajon hogy
reagálnak, ha kimozdulnak? Itt nézem az iPadomat, tökéletes forma, igazi
műalkotás. Bár egy mérnök tervezte, mégis művészi értékkel bír. A táborba jelentkező
fiataloknak is kell egy löket, hogy ha gépészek vagy belsőépítészek is lesznek,
úgy emlékezzenek a táborra, mint amiből tudtak táplálkozni.
Tudod
már mi lesz az idei tematika, milyen témát dolgoztok fel?
Kint volt nálam Rijekában Rozs Tamás, a zenei
kurzus vezetője négy-öt napot, vele már beszélgettünk erről. Vannak
alappilléreim, de mindig az adott csapattól függ a végső irány. Nem kell jól
táncolni ahhoz, hogy egy nívós és kellemes hetet töltsünk el együtt, hogy a
produkció is színvonalas legyen. Az biztos, hogy Tamás segítségével élőzenés,
mini táncelőadás készül majd.
(Rozs Tamással)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése